Ondertussen in het DierenPark – Ronald

Geplaatst op 8 september 2016 om 09:40

“Een glimlach van de bezoeker is de mooiste beloning voor mijn werk”

Waar mensen vaak niet bij stilstaan, is dat er naast dierverzorgers, horeca- en winkel-medewerkers, ook op veel meer vlakken personeel actief is in DierenPark Amersfoort. Denk aan de groenvoorziening, financiële afdeling, maar ook een technische dienst.  Ronald de Rooij verzorgt de aansturing van deze laatste afdeling. Hij en zijn team zijn verantwoordelijk voor onder andere: “Aanpassingen aan dierverblijven (bijv. het plaatsen van een nieuwe beschuttingsplek), het realiseren van nieuwe dieronderkomens (bijv. het Woud), maar ook het oplossen van storingen”, legt Ronald uit.

“Die storingen zijn totaal uiteenlopend: een koffieapparaat dat ermee stopt, houten hekwerk dat kapot knakt of een vriezer waarin de temperatuur te hoog oploopt. Het is augustus, volop hoogseizoen in het park, en dat betekent dat alle apparatuur intensief wordt gebruikt. “Op dit soort dagen is het team druk met brandjes blussen.” Ronald heeft dit nog maar net gezegd of hij wordt gebeld over een vastgelopen trekvlot in de doorloopvolière SnavelRijk. Een populaire attractie waarvan met dit warme weer veel gebruik wordt gemaakt. “Ik kom eraan”, zegt hij. Niet veel later duikt Ronald het water in. Onder het wateroppervlak zit een ketting knel. Met zijn handen wroet hij het ijzerwerk los, terwijl nieuwsgierige gieren en maraboes nauwlettend in de gaten houden wat hij aan het doen is. De bezoekers die aan waterkant staan te wachten, geven hem een applaus als beloning. “Dank, dank je wel: jullie kunnen weer gebruik maken van het vlot!”, zegt Ronald.

Volgende klus: een friteuse bij een horecakraam is uitgevallen. Dat betekent: geen friet voor de bezoeker. Het is een drukke dag vandaag in het park, dus de rij is al aardig aan het oplopen. Ronald snelt naar de locatie toe. De oorzaak is hem vrijwel direct duidelijk: “Een verstopte afzuigkap.” Snel schakelt hij met zijn team, waardoor er al spoedig een alternatief voor handen is. Bezoekers blij: er kan weer verder worden gefrituurd.

“Ik geniet van deze dagen: het is hectisch, maar ook zo afwisselend in een vrolijke omgeving. Geen dag is hetzelfde”, legt Ronald uit. “Niet de opgeloste klus, maar de glimlach van de bezoeker is de mooiste beloning voor mijn werk.”